søndag den 18. marts 2012

Lidt til den søde tand i haven

Det er ingen hemmelighed, at jeg er glad for sødesager og har fundet en super opskrift på chokoladecookies. Det er en dej der også kan fryses ned - dvs. man kan have de lækreste syndefulde cookies klar til egoisten eller hvis man vil dele klar til gæster i løbet af 20 min.

Netto har ofte gode kogebøger fra gode skribenter/kokke til en halvtresser eller hundrede kroner.

For et par mdr. siden købte jeg "Nigella Ekspres". Jeg så Nigella Lawson for mange år siden på BBC Food. En kvinde der kan få selv mænd til, at se madprogrammer med hendes sensualitet når hun laver mad. Og det er god mad.

Jeg vil tillade mig til, at give denne opskrift videre med et fif som jeg selv er endt med, at bruge. Men opskrift først.

  • 250 g mørk chokolade min. 70 %
    • Her bruger jeg nogle gange alm. bage chokolade, da den dyre nogen gange er for dyr til, at bage dette så ofte.
  • 300 g mel
  • 60 g kakaopulver
    • Der står den skal sis, men det gør jeg altså ikke.
  • 2 tsk. natron
  • 1 tsk. salt
  • 250 g blødt smør
    • Og det skal være meget blødt, men ikke smeltet. Det skal være til at ælte og ikke ligeså fast når man laver mørdej.
  • 150 g brug farin
  • 100 g alm. sukker
  • 2 æg
    • Direkte fra køleskabet - ikke temperere
  • 350-600 g chokoladeknapper
  • 1 tsk. vaniljeisens
Jeg har nogle gange tilsat kokosmel eller groft hakkede mandler. Prøv Jer frem og følg Jeres smagsløg.

  1. Tænd ovnen på 170 grader - varmluft
  2. Smelt chokoladen - det kan gøres over vandbad eller i mikroen. Bruger du mikroen, så pas på chokoladen ikke brænder på - det kan den være slem til at gøre.
  3. Blad de tørre ingredienser sammen.
  4. Rør sukker ind i smørret og rør den smeltede chokolade i.
  5. Rør æg og vanilje sammen og tilsæt de tørre ingredienser og vend chokoladeknapperne i.
  6. Form nogle toppe med 2 skeer (hvis du ikke vil svines til). Mængden af dej afhænger lidt af hvor store du vil have dem. Men jeg plejer, at bruge samme mængde som når jeg former frikadeller. Eller på størrelse med en lille romkugle.
  7. Flad endelig ikke massen ud. Den ”smelter” selv og flader ud på bage pladen. Når jeg laver dem kan der være ca. 6-9 stk. afhængig af størrelse.
  8. Bag dem i ca. 15-18 min. Burg evt. spidsen af en lille kniv til, at tjekke om de er færdige. Reglen er den samme som hvis man bager en alm. kage (dejen skal ikke hænge ved – medmindre det ikke er en smeltet chokoladeknap).
  9. Lad dem køle godt af så de bliver stive og sprøde. De er bedst hvis de er min. ½ cm tykke når de er færdige.
Dét jeg så er så vild med er, at dejen kan fryses. Så det jeg gør er, at forme ”romkugler” og fryse dem løst (altså de ikke er en stor klump når man tager dem ud af fryseren).

Når jeg så får gæster eller min Havehelt Peter skal have noget sødt tager jeg bare et par ”romkugler” ud af fryseren og sætter dem i ovnen ved 170 grader i ca. 15-20 min. Nu hvor de har været frosne, så ”flader” de ikke ligeså meget ud som hvis det er ”frisk” dej. Så jeg tager 3 min. før de er færdige en lille paletkniv og flader dem LIDT ud – husk de må ikke være for tynde.
De er rigtig gode til en kop the med rom J

1 kommentar:

  1. Jeg er blandt de heldige, der har prøvesmagt :) Moar

    SvarSlet