søndag den 18. marts 2012

Klar parat have



Det er blevet tid til, at forkultivere her i Marts. Jeg er fast læser af Claus Dalbys blog og for en masse tips ud over dem jeg har læst mig til eller lært.

Nu er højbedene færdige til køkkenhaven og bedet i Orangeriet er også snart færdigt. SÅ skal Havehelt Peter "bare" grave bedene ned i køkkenhaven og de skal alle sammen fyldes med jord.

Og nej det jord jeg har i hovedet er ikke nok, så jeg bliver nødt til, at få en vognmand til at komme med et læs.
Købte sidste år et læs af Tvedemose Champignon og det har jeg været rigtig glad for. Nogle steder kan man hente jord hos Genbrugspladsen, men det har jeg kun gjort én gang! Det var så fyldt med frø, så der var ukrudt over ALT.

Her i marts er og skal følgende forkultiveres :-)
  • Klokkeranke - hvid og lavendel - det er første gang - og har fået inspirationen fra Claus Dalby.
  • Lathyryus - jeg bliver helt høj af duften når jeg går forbi dem.
    • Great Expectations
    • White Ensign
    • Noel Sutton
    • Mollie Rilstone
    • Fransisco Cupani
    • King Size Navy Blue
    • Beaujolais
    • Black Knight
    • Limelight
    • Leamington
    • Geranium Pink
    • Lady Grisl Hamilton
  • Dahlia - en af mine absolutte ynglings blomster og en nem plante når det går godt. Og det bliver bare ved og ved indtil frosten kommer.
    • Café au Lait
    • Smokey
    • Duke Duweno
    • Downham Royal
    • Requiem
    • Blue Boy
    • Crazy Love
    • Franz Kafka
    • Stoltze von Berlin
    • og 5 andre jeg har fra sidste år som jeg ikke har navnet på.
  • Artiskok - er helt vild med, at spise dem og er fast besluttet på, det må være muligt for mig at dyrke dem. En gård på Lolland har dem og gør intet ved dem og de vokser bare og på Egeskov Slot står de også smukt. Det er 4 år jeg prøver. Hvert år er de blevet taget af frosten, så i år bliver de sat i baljer, så de kan blive sat i vinterly. det SKAL lykkes!
    • Green Globe
    • Romanesco
  • Tomater - det er jo en sag for sig selv og jeg er imponeret over mængden af sorter, men har i år KUN 14. Og med inspiration fra Camilla Plum, så skal de nok blive brugt.
    • Asian Pear
    • Big Red Rainbow
    • Green Tiger
    • Brown Berry
    • Saint Pierre
    • Red Mille fleur
    • Orange Banana
    • Pink Ping Pong
    • Polen
    • Pomondoro
    • Yellow Ruffled
    • Zapotec
    • Costoluto Fiorentino
    • Cherry Roma
  • Chili - er jeg ikke så vild med, men de er dekorative og så bruger jeg dog et pa stykker om året.
    • Rød Habanero - 350.000 scoville
    • Catarina - 50.000 scoville
    • Indisk chili - 30.000-50.000 scoville
  • Skoleagurk - og kun denne da jeg synes de er mest delikate.
  • Tagets
    • De gammeldags gul/orange
    • Hvide ponponer
    • Citrus
Det er lige hvad jeg har nået i løbet af de sidste dage. Jeg er kommet lidt sent i gang, men det kan også være en fordel både for Havehelten, men også for planterne der ikke bliver så ranglede.
De næste 10 dage står på kursus (5 dage ad 2 gange), tøssetur, fødselsdag og Deloittes 100 års fest i BellaCenteret (kæmpe fest med 3.500 mennesker). MEN så kommer der nogle gode fridage hvor jeg skal restituere og så endnu mere og der venter:
  • Auberginer
  • Aurikler
  • Basilikum 9 forskellige
  • Salater
  • Levkøj
  • Løvemund
  • Solsikker
Og så bliver det April og Påske og så er der en hel masse andet der også skal sås. Men det kan jeg skrive om når den tid kommer.

Her lidt billeder til at slutte af på :-)

En julerose - det er første gang jeg ser den i fuld flor. Det har været flyttet et par gange, så det er først i år den har fred til, at vise sin pragt.
Årets første viol - fandt den i går og om lidt er græsplænen fyldt med dem. Så skal de samles ind inden græsslåmaskinen kommer. Jeg bruger dem til at kandisere og til, at pynte i sukkeret.



Dette er Havehelt Peters udsigt fra hans værksted. Helt bagerst går ponyerne.


En lille stående frokost i Orangeriet med rosé, foie gras og kaninpaté.

Det kan være hårdt, at gå og kontrollere havepersonalet, kan det jo ikke være for meget forlangt at få sin seng ud og stå i en solstråle :-)


Ha' en rigtig dejlig søndag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar